Sivut

tiistai 7. kesäkuuta 2016

Neulottu keittiöpyyhe

Neuloin neljä vuotta sitten ystäville joululahjaksi keittiöpyyheitä ja siitä asti on kaivellut mieltä että haluaisin itsellenikin. Yhden kirjoneuleisen olen tehnyt aiemmin mutta se on liian paksu. Kun nyt keväällä sain Lankamaailman blogitapaamisesta puuvillapellavaa mitä olin jo itsekin ostanut toisessa värissä aiemmin (tarkoituksena tehdä pipo mutta oli siihen aivan liian raskasta) niin tuli viimein sen keittiöpyyheen aika. Olin jo ehtinyt myymään pois kirjan mistä malli oli (Sanna Vatasen Neulo, virkkaa, kirjo ekolangasta) joten tein kuvan perusteella siitä mitä olin neulonut silloin neljä vuotta sitten. Näyttää ainakin about samalta.


Pyyheen koko on n. 50 x 40 cm. Harmaata meni yksi kerä, sinistä pikkuisen toisestakin.


Lanka: Hjertegarn Cotton Linen (saatu / Lankamaailma) ja Novita Cotton Linen
Puikot: 4 mm





Aika ihana :)

13 kommenttia:

  1. Kaunis pyyhe! Sitä jäin miettimään, että missä murteessa pyyhe taivutetaan noin? Siis "pyyheen" kun "pyyhkeen" on kieliopillisesti oikea muoto. En ole koskaan törmännyt tuohon taivutukseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuskin sen tarvitsee mikään murre olla jos joku kirjottaa väärin.

      Poista
    2. Eikä siis ollut mikää typo vaan noin sen olen aina taivuttanut. Enpä kyllä ole laudaturia äidinkielestä saanutkaan :D

      Poista
    3. Mäkin satakuntalaisena käytän pyyheitä :D

      Poista
    4. Okei, no voihan se sitten ollakin murrejuttu, sieltä kun itsekin kotoisin :D Jotenkin mun suuhun ei mitenkään sopisi että pyyhkeet mutta toisaalta luulin myös hävettävän pitkään että budjetti kirjoitetaan budjekti.

      Poista
  2. Kaunis on! Kiinnostaisi lukea käyttökokemuksia myöhemmin ja nähdä miltä näyttää vaikka 10-20 pesun jälkeen. Neulottu pyyhe on ollut mielessä mullakin ja lankaakin valmiina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos muistan niin voin sitten tulevaisuudessa kertoa miten on käynyt. Ajattelin tosiaan ihan 60 asteessa sitä pestä.

      Poista
  3. Mun mies on Porin huitteilta, ja hänelläkin on pyyheitä. Lisäksi hänen jäljiltään pöytä on pyhetty, ei pyyhitty. Miten ärsyttävää! :D Itse olen 50 kilsaa etelämpää, enkä ollut ennen häntä kuullutkaan tuollaisista muodoista. Mutta asiaan, kyllä on upea ja tyylikäs pyyhe! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä jaksaa nostattaa tunteita pyyheet :D :D :D Mä sentään sanon että pyyhitty.

      Kiitos! :)

      Poista
  4. Hauska keskustelu, mun Kanta-Hämäläiset isovanhemmat puhuu aina tuukista, on hantuukia ja keittiötuukia jne. :)Pöytäliinakin on niiden mielestä pöytätuuki :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläpäin muuten kans nuo tuukit! Tosin itse en ole käyttänyt mutta vanhemmat ihmiset. Koin melkoisen ahaa-elämyksen yläasteella kun alkoi ruotsin opiskelu että mistä ne nestuuki ja hantuuki oikein tulee :D :D (näsduk, handduk)

      Poista
  5. Muakin kiinnostaa, että miten toimii käytännössä. Neulotuilla tiskiräteillä on mulla ainakin ollut probleemia - ei ime kunnolla vettä ja jättää nöyhtää. Lankana bambulanka. Neulottu pyyhe voisi olla kiva, mutta ei haluaisi vetää suorinta tietä ohisektoriin jos ei se sitten toimikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai jaa, mulla kyllä toimii tiskirätit moitteetta! Lähinnä Hjertegarnin blend bamboosta olen tehnyt. Ei ole jäänyt yhtään nöyhtää. Mutta joo, kerron sitten jossain vaiheessa miten on toiminut.

      Poista