Sivut

lauantai 8. helmikuuta 2014

Pojalle vaatetta

Joululomalla tosiaan puri ompelukärpänen ihan tosissaan ja edelleen esim olen sitä mieltä että äitini tilkkulaatikon antimista tekemäni paita on yks hienoimmista jäbän paidoista!

Tammikuussa sitten riehaannuin vähän kangasostoksillekin ja tilatapäräytin jo pitkään haaveilemani kuosit, tosin tuo Nestorin ja hylkeen olen ajatellut itseäni varten, vaikka olen jo valmiiksi vakuuttunut siitä että se tulee näyttään yöhameelta vaikka yrittäisin mitä, heh.


Eniten rakastan kuitenkin jämämatskuja ja roskistuomiolta pelastamisia joten haluankin ylpeydellä esitellä takin minkä tein jäbälle vanhoista farkkulegginsseistäni. Taskut on ihan normifarkuista suurimmaksi osaksi, leikkaan ne aina talteen kun niitä totaalisen puhkikuluneita yksilöitä heitellään roskiin. Irtotaskut on ommeltu umpinaisiksi ettei ne tartu minnekään ja aiheuta jumiin jäämisen vaaraa. Valmis tämä ei ole, kuten näkyy, sillä vetoketju puuttuu. Joten varmasti tämä takki tulee sitten vielä esille kun viimeistely on tehty.


Vuosia olen haaveillut tekeväni itselleni farkkutilkkutakin mutta enhän minä koskaan ole saanut aikaiseksi ja olen sen jo aika hyvin unohtanutkin. Sitten törmäsin Kaikula-blogiin ja siellä esiteltyyn takkiin ja heti tietenkin inspiroiduin että siinähän se on, teen sellaisen takin jäbälle!


Vuorikankaana on Nosh organicsin trikoota jota sain viime keväänä Nosh kutsuilta. Oli siis se mitä jäi yli kun pipot oltiin ommeltu. Siinä olikin aika kivasti reikiä keskellä kangasta, heh, mutta sai hyvin kuitenkin tarvittavat osat. Olin siis angstannut etukäteen etten osaa enkä jaksa vuorittaa ja tulee kuitenkin ruma. Tajusin sitten että mikä pakko on yrittää liian hankalasti kun voi vaan laittaa farkkutakin ja trikoovuoren sisäkkäin ja vetästä vinonauhalla reunat. Kätevää! Ja pidän kovasti vinonauhareunoista muutenkin. Siihen on sitten näppärä se vetoketjukin vaan tikata paikoilleen.


En löytänyt mistään oikein hyvää takin kaavaa joten muokkasin random vetoketjullisen hupparin kaavaa. Tai siis lähinnä otin reilun koon (silti ei juurikaan kyllä kasvunvaraa jäänyt) ja pyöristin noita helmakulmia (oikeasti tosin siksi että vinonauha on helpompi ommella vaikka on se kyllä ainakin omaan silmääni kivemman näköinen kuin 90 asteen kulma).

Kaavoista tulikin mieleen että ihmiset säilyttää niitä mitä ihmeellisimmin tavoin. Mun tapa on peritty äidiltäni, kaavat rullalle ja solmitaan sillä kankaalla millä kaavasta on jotain ommeltu. Jos siis ei kovin paha dementia ole niin näkee heti että mitkä kaavat on kyseessä eikä osaset mene hukkaan. 


Ajattelin seuraavaksi kokeilla tehdä lapselle kesäksi ulkoiluhousut omista vanhoistani ja kyllä, puhkikuluneista sellaisista. Saas nähdä kuinka käy!


Ja juu, missasin taas viikon ainoan mahiksen kuvata mitään päivännäöllä mutta se nyt varmaan kävi ilmi ilman asiasta mainitsemistakin.

Ai niin, kiitos kaikille jotka ovat laittaneet sähköpostia saumuriongelmaani liittyen! Mun piti ensin kokeilla kikkoja ja sitten vastata mutta en ole ehtinyt joten on unohtunut sitten vastaaminenkin. Voi ei. Mutta paneudun asiaan kunhan ehdin! Tuon takin tein tosiaan vain ompelukoneella.

19 kommenttia:

  1. Mulle tuli tuota keltaista handy men trikoota myös, se iski kyllä heti kun sen näki. Pitää vain keksiä mihin sitä yhdistäisi, on ehkä hiukka liikaa koko paita siitä :) Tuo farkkutakki on HIE-NO!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ajattelin ainakin tupsullisen pipon tehdä jäbälle. Ja sit toivon mukaan tosta puolen metrin palasta riittäisi vielä T-paita tai edes hihaton. Toi on aivan mielettömän hieno kuosi ja musta ei ollenkaan liikaa koko paita siitä. Mut mä oonkin vähän tämmönen :D

      Takista tuli kiva kun niissä leggareissa oli paljon tommosia kaikkia yksityiskohtia ja eri sävyisiä kohtia :)

      Poista
  2. Mulle tuli sitä 70cm ja ajattelin saada molemmille mukuloille paitojen etu ja takakappaleet. Sit hihat jollain muulla, vaikka mustavalkoraidoilla :D Tykkään semmosesta raglan-mallista, missä on eri kangasta hihat, antaa kivasti särmää ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. raglanhihat on munkin lemppareita :) Jos tekee normihihat eri kankaalla niin on tosi tympeen näköinen mut raglanilla tosi hieno!

      Poista
  3. Ääk,ihan mielettömän ihana takki! Itsellä laatikollinen vanhoja ja kuluneita farkkuja odottaa vielä vintillä inspiraatiota :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ompelin joskus 18-vuotiaana isän kuluneista työfarkuista päiväpeiton, tuli ihan tosi hieno! :)

      Poista
  4. upea takki. Minä säilytän samalla tavalla kaavoja. Joskus jos kaavoissa on pieniä osia, laitan ne minigrip-pussiin ja rullan sisään. Jos pieniä osia vain pari, teippaan arkistoteipillä muihin osiin kiinni. Arkistoteipillä sen takia, että irtoaa hyvin repimättä paperia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kierrän niin tiukkaan että pienetkin pysyy :) Tai no, ei mulla taida missään kovin pieniä osia edes olla. Tai siis että joku osa olisi huomattavasti pienempi kuin muut.

      Poista
  5. Hienon takin olet tehnyt! Harmi jossei kasvunvaraa ole riittävästi, mut kai se nyt kesän ajan menee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lopullisen tuomionhan saa sitten vasta kun on se vetoketjukin paikoillaan, tuleehan siitä jo itsessään sitten ihan pikkuriikkisen lisäleveyttä :D Noh, kunpa nyt edes hetken aikaa mahtuisi :)

      Poista
  6. Ihan mieletön tuo farkkutakki! Ihana.

    VastaaPoista
  7. Just siisti farkkutakki! :) Tommonen olis kyllä ihan superhieno itellekki :D

    VastaaPoista
  8. Niin hieno! Ja kiitos tuosta kaavavinkistä. Mä en ollut ikinä tullut ajatelleeksi että ne voisi säilyttää noinkin! Teininä kun ompelin enemmän oli käytössä muovitaskukansiot; toinen yläosille ja toinen alaosille. Nyt yksittäiset kaavat ajelehtii siellä täällä, joten vinkit on kalliit. Ja tuollaisten vinkkien takia tykkään tästä blogista ihan kauheasti :)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mä kans olen kuullut noista muovitaskusäilytysjärjestelmistä ja kuulostaa kyllä hirmu hankalalta verrattuna näihin rulliin :D

      Poista
  9. Siis aivan mahtava takki!! Mieki halluun!

    VastaaPoista