Sivut

maanantai 4. maaliskuuta 2013

Yläasteaikaisia juttuja

Jatkoa tuohon ala-astekäsityöjuttu -haasteeseen vähän tuoreemmillakin jutuilla koska sattui löytymään esim tämä matto kätevästi vanhempieni varastosta. Koulun käsityötunneilla siis kangaspuilla kudottu. Värit eivät ihan olleet sitä mitä olisin halunnut mutta kyllä tämä käytössä jonkin aikaa oli.


Pitsiliina virkattu myös koulussa. Muistaakseni tuossa on jotain vähän sovellettuakin kun sekosin kuvioissa mutta yllättävä hieno kuitenkin näin pingottamatta/silittämättä. 


Nämä sukat neuloin ihan kotosalla, mutta yläasteikäisenä kuitenkin. Ovat edelleen käytössä ja mulla on tuota kamalaa moniväristä 7 veljestäkin kotikodin kätköissä vielä muistaakseni 2 kerää. Silloin ei ihan ollut käsitystä että paljonko sukkia varten tarvitaan lankaa ;D Mutta näähän on taas Novitan valikoimissa, Nostalgia-nimellä tms. Tosin ei niin hyvälaatuisena ja paksuna kuin nuo vanhat. En tajua että mitä olen mokannut tuon toisen kantapään kanssa, ei ihan näytä oikeanlaiselta mutta ei ole käyttöä haitannut.


Ristipistoja oon tehnyt paljon sekä ala- että yläasteella, vapaa-ajalla ja koulussa mutta ne on tosi perinteisiä ja jostain syystä koen ne noloiksi (vaikka joo joo tiedän että ihan turhaan). Mutta on hienoa että perusasiat on hallussa ja oon tosi pro tekeen ristipistoja verrattuna ensikertalaisiin joten luonnistuu sitten ne ei-perinteisemmätkin mallit ;D Tämä tehty yläasteen kässätunnilla ja sijaitsee vanhempieni olohuoneessa:

10 kommenttia:

  1. Hei, kivat postaukset nämä vanhat käsityöt. Minulla ei ole tallessa kovinkaan paljon - kaikki meni käyttöön. Lapaset ja sukat (molemmat ala-asteelta) pidettiin puhki, äiti ja isä saivat nimikoidut, pitsein koristellut tyynyliinat jne. Ristipistotaulun tein kuudennella, ja se on kivaa.
    Tosin minulla on sama ongelma kuin sinulla: mihin niitä käyttäisi ja miten malleja modernisoisi. Ei ihan tauluja ja pöytäliinoja aina vain. Ja valmiit mallit ovat vähän tätimäisiä. Mutta tekniikka on hauska, perushelppo.

    OP

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin toki vaatepuolta ollut käytössä ja tyynyliinaa yms myös.

      Onneksi mahtuu jonkun verran ihan vaan varastoimaankin ;D

      Poista
  2. Mahtavia vanhoja käsitöitä =) Ristipistot rules! Mäkin olen vääntänyt niitä yläasteikäisenä ihan himona!

    VastaaPoista
  3. Hei pakko vielä tähänkin kommentoida, että mä virkkasin kans yläasteella pitsiliinan, muistan yhä että liinan nimi oli Ullan pieni pitsiliina, ja voin kuule kertoa, että se ei ollut lainkaan pieni! Katkerana virkkasin ja virkkasin ja virkkasin ja manasin tuota nimeä...Pieni...just....Pitäisköhän itekki tehdä vielä yläastetöistäkin postaus...hmmm.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Reps, Ullan pieni pitsiliina :D :D Toi mun tekemä on oikeesti semmonen pieni :) Tee ihmeessä yläastetöistäkin, mua ainakin kiinnostaa :)

      Poista
  4. Voi että, mäkin tein yläasteikäisenä ihan hulluna ristipistotöitä! Joitain aika isotöisiäkin, muliinilankoja oli ihan mieletön valikoima :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ostin tässä lähivuosina Hulluilta päiviltä hillittömän kokoelman muliinilankoja kympillä, ei oo vaan vielä tullut tarvetta :P Tosin muutama idea kyllä ois.

      Poista