Sivut

torstai 15. marraskuuta 2012

Kirppismyynnin vaikeudet

Pidin viime viikon jaettua pöytää kirpparilla.

Pahin pelko kirpparilla myydessä on tietysti päätyä Paskat kirppislöydöt -blogiin tai että semitutut ihmiset käyvät naureskelemassa sun tavaroita. Siksi asiasta ei sovi huudella missään vaikka se mahdollisesti voisi vilkastuttaa myyntiä.


Toinen ongelma tulee siitä että neuloo paljon itselleen ja aina ei tule sopivia tai sitten niihin kyllästyy koska pitäähän joka talveksi neuloa tietenkin uudet asusteet. Jokainen, joka vähääkään seuraa neulemaailmaa, tunnistaa tietyt mallit. Ja aina on joku Malmin kutojamummojen vastustaja joka tekee johtopäätöksen että tässä ollaan nyt tekemässä (kaikenlisäksi pimeätä) rahaa toisten neuleohjeilla. Upouutta pipoa ei haluaisi myydä tappiolla eli halvemmalla mitä langat maksoivat mutta vähänkin extraa niin joku neuleaktivisti saattaa älähtää. Hitto mitä ongelmajätettä nuo neuleet! Niinpä sitä sitten selittelyjen kanssa pyytää vitosen piposta jota ei ole kertaakaan käytetty ja langat maksoivat 8 euroa. (Käytetyt pipot myin 1-2 eurolla.)

Kolmas ongelma on se että läskit ihmiset valittaa aina ettei kirppareilta löydy heille vaatetta. Sitten kun joku läski, kuten minä, yrittää myydä vaatteitaan niin eihän niitä kukaan osta. No mutta ei se mitään, tuodaan takas kotiin ja leikellään siivousräteiksi (ja parhaimmassa kunnossa olevat menevät UFF-laatikkoon). Näillä voi pestä sit roskakaappia ja muita ällötyksiä joiden jälkeen samaista rättiä ei halua enää käyttää mihinkään muuhun. (Haha, kuvassa näkyy vain alle kolmannes mun Tolu-arsenaalista.)


Kirppikselle vietävien tavaroiden mittayksikkö on tietenkin Ikea-kassi. Vietiin yhteensä 5 aivan täyttä ja takas tuotiin vain kaksi löyhästi pakattua joten hyvä keikka oli kyseessä kuitenkin ;)

25 kommenttia:

  1. Tää läski ei löydä kirppiksiltä enää vaatetta!! Pistä tänne myyntiin? tai säpostia mulle? Ja älähän sie piittaa noista negatiivisistä tyypeistä,niitä kuule piisaa täs maailmassa,yks hailee mitä kukakin aattelee! Ens kerralla pipoille kunnon hinta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt ei oo enää vaatteita tyrkyllä :/

      Ja joo, toihan oli aika kärjistettyä ja yhteen lappuun vaan kirjoitin noin ;D Se kun oli niin ajankohtainen pipo että moni varmasti tunnistaa mallin :D

      Poista
  2. Toisaalta olen kuullut joidenkin ihmettelevän, että miksi joku myy hirmuhalvalla siistejä vähänkäytettyjä villasukkia, mutta sitten jos joku laittaa niille vähän enemmän hintaa, niin sitten marmatetaan kalliista hinnasta. Eli teit niin tai näin, niin aina menee väärin. =D

    Meidän kirpussa menee isot naisten vaatteet hyvin kaupaksi. Harvemmin on tarvinnut sieltä raahata mitään omaa vaatekappaletta takaisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mikään ei kelpaa :D

      En tiiä että pitäskö laittaa sitten sellainen lappu että "täällä isoja kokoja" mutta itse en tykkää asioida sellaisten lappujen alla vaikka silminnähden läski oonkin xD

      Poista
    2. Noi on muuten metka juttu miten sitä ei tykkää asioida siellä, missä tavalla tai toisella kerrotaan että TÄÄLLÄ ON VAATTEITA ISOILLE TYTÖILLE ;D Tajusin just, että hiljattain joku kehui jotain mun vaatetta (ja ihan aiheesta, mulla on vain kivoja vaatteita) ja mä vähän nolona selitin että no Lorellasta ostin. Enkä mäkään siellä kirppiksellä tykkää olla sen isojakokoja-lapun alla. Vaikka ihan kivasti olen sieltäkin vaatteita löytänyt, muutakin kuin niitä 90-luvun lopun ahniinihania riepuja.

      Poista
    3. Mä tilaan aika paljon ulkomailta vaatteita. Kaikki ei vältsis osaa ees yhdistää et on läskien kauppoja ellei itse asioi samoissa ;) Mut joo, jokin siinä vaan on ettei halua sellaisten kylttien alla asioida. Ja mielellään ei menisi Lorellaankaan :D

      Poista
  3. Just itsekin hinnoittelin kirppistavaraa, kun alkoi tavarapaljous ahdistaan. Se on kyllä omanlainen taitolaji. Vaikkakin paljon kirppiksillä asioivana, aika hyvin voi ajatella, mitä itse olisi valmis maksamaan. Mä olen kyllä tullut siihen tulokseen, ettei omien kättentöiden jälleenmyynti paikkana kirppis ole kovin häävi, aina joutuu myymään alihinnalla. Parhaiten menee kaupaksi jotku järkyttävän rumat koriste-esineet, mutta niitäkään ei vaan valitettavasti nurkista löydy loputtomiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta myyn siis tosiaan vain sellaisia kättentöitä jotka mulle on jääneet lojumaan nurkkiin. Jos ihan tekisi myyntiin niin siihen ei kirppis olekaan oikea paikka. Ja joo, yleensä parhaiten menee kaupaksi ne kaikista kamalimmat tavarat, jostain syystä :D

      Poista
  4. No hyvinpä on tavara tehnyt kauppansa! Osuva hinnoittelu on tietysti kaiken a ja o, mutta yllättävän vaikeaa. Joskus oon myynyt jotain vähän "kalliimpaa", joka on mennyt tyyliin päivässä kaupaksi ja on heti tullut olo, että laitoinkohan liian vähän hintaa... Mutta turhapa niitä on märehtiä. Mun pitäis myös varata pöytä niin sais taas vähän nurkkia putsattua.

    Meillä on myös aina kotikotona käytetty vanhoja trikoita (kalsareita) ties minä lattialuutuina, mutta eipä ole tullut omassa kotona siihen vielä ryhdyttyä. Tolua kuluu kyllä meilläkin, tosin Kiilto on tainnut vähän sitä syrjäyttää :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, meni jostain syystä paljon sellaistakin mitä oon yrittänyt jo useamman kerran myydä muttei oo kelvannu :D Mulla oli kyllä alhaiset hinnat, mut toisaalta, mul on aina. Nyt oli vaan hitosti myytävää :D Ja kerrankin oli oikean sesongin tavaraa.

      Ja toi on niin tuttu tunne et kun joku menee heti niin rupee märehtiin että ois pitänyt pyytää enemmän x)

      Poista
  5. Hei mun tuli mieleen että etkös sää vois myydä noita pipoja ja muita tän blogin kautta? Lukijasi varmasti arvostaisivat käsitöitäsi ja voisit saada niistä todellisen, ainakin langan, hinnan? Ja sitten kun sulla on 2 miljoonaa lukijaa näitä sun käsitöitäs myydään sikahintaan huuto.netissä ja Ebayssä... ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mä viitsi koska en jaksa sitä postitusrumbaa ja sit siitä helposti tulisi juurikin tuo ongelma mistä tuossa kirjoitin vaikka miten halvalla myis. Parempi myydä kirpparilla kaikessa hiljaisuudessa, oma mokahan se jos tekee pipon josta ei tykkääkään ;D

      Poista
  6. Mun mielestä kirppiksen pääpointti on myydä käytettyjä tuotteita edullisesti eteenpäin. Se ei ole paikka myydä tarkoituksella uutta. Ja sitten jos jokin tuote on uusi (syystä, että olikin itselle liian iso tai pieni, tai ei tykännytkään tms.) niin ei siitä voi uuden hintaa pyytää. Kirpputori on kirpputori eikä muuksi muutu. Mun mielestä tuotteilla tulee olla kirpparihinnat eikä yhtään enempää! Sehän sen tarkoitus onkin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä se on käyttämättömälle pipolle kirpparihinta jos myy alle langan hinnan. Katos kun ei se lankakerä muutu pipoksi pyhällä hengellä. Olen sun kanssa täysin samaa mieltä tuosta muusta osuudesta.

      Poista
    2. No alle langasn hinnalla joo :) Meinasinkin sitä, ettei voi olettaa saavansa lähellekään omaansa takaisin (materiaaleista ja työstä) kirpparilla myydessä eikä sitä mun mielestä "saisikaan" pyytää.

      Poista
  7. Älä vaan mee myymään tuohon lähihalliin kirpparille, siellä ihmiset eivät ole halukkaita maksamaan kuin V***u se euron, oli myymässä mitä hyvänsä. Muutenkin aion jatkossa suosia itsepalvelukirppareita, niin ei tarvi nähdä ällöpällötinkaajakaikkimulle hetihalvalla -ostajia. Btw, mitä kaikkea muuta oli sulla myynnissä, mietin et mitä tuollakin menis? Ja paljon on pöytävuokra?
    t. neuvolatuttu ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole menossakaan. En koskaan ikinä myy kuin itsepalvelukirppiksillä koska mä en voi sietää niitä tinkaajia. Enkä tykkää ostella niistä kun pitää kysyä hintaa. Tykkään siitä et saa rauhassa katella ja hinta on näkyvissä.

      http://www.ainokirpputori.net/web/

      Mulla oli ihan kaikkee mahdollista roinaa mistä halusin päästä syystä tai toisesta eroon. Oon myynyt tuolla useita kertoja ja tykkään kyllä.

      Hih, neuvolatuttu ;)

      Poista
  8. Hei, osaatko suositella jotain muita (kenties hiukan lähempänä keskusta-Pasila akselia)itsepalvelukirpputoreja, joissa tavara käy kaupaksi? Itselle kun on nämä Helsingin itsepalvelukirppiskuviot täysin vieraat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valitettavasti mä en oikein tiedä muista Helsingin itsepalvelukirppiksistä mitään kun en juurikaan pyöri kuin keskustassa ja sit toi Aino on tosi näppärä kun se on Kannelmäen juna-asemalla. Ja junamatka keskustasta Kannelmäkeen ei ole edes 15 min ;)

      Poista
  9. Mulla on kerran elämässä ollu kirpparipöytä. Asiakkaana pyörin huomattavasti useammin.
    Mut en mä tienny että se myyminen onki noin haasteellista.. kauheesti päänvaivaa ja analysointia. :)
    Myyjänä ajattelisin vaan, että eurokin on kotiinpäin jos sitä tavaraa ei itse tule enää koskaan käyttämään. Eipä siitä iloa ole siellä kellarin tukkeenakaan.
    Kuukausi sitte siivottiin miehen kans vaatehuone ja jätesäkillinen lähti vaatteita "kirppikselle" (todellisuudessa en saa koskaan aikaseks). Miehen veli haki säkistä parit rytkyt ja loput pääty sinne kellariin. Eilen kaivoin säkistä pari villapaitaa ja miehen trikoopaitoja. Sain lasten pöllö-pipoihin vuoret ja kolmet legginssit/kalsarit miehen paidanhioista. :D Jäljellejääneet paidan rippeet lapset puki päälle mekoiks ja nallekin sai vielä pipon kainalopaloista. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mulla nyt on tapana vähän analysoida liikaa ;D

      Ja EHDOTTOMASTI itsellänikin oli se tarkoitus että kunhan saa kaappeihin tilaa ja pääsee tavarasta eroon. Vaikka toi yks pipo olikin 5 euroa niin voin vannoa että lähes kaikki muu meni oikeasti aivan pilkkahintaan eli oikeasti edulliseen kirppishintaan.

      Poista
  10. Mulla on ollu tälle syksylle jo kaks kertaa viikon pöytä ja tavara on menny ihan makosasti, vaikka on millään eurolla kaikesta luovukaan. On se vaan mukavaa, kun pääsee ylimääräsestä tavarasta eroon ja lisäksi saa taskurahaa tulevaa kaupunkilomaa varten! Ajaj kun tykkään kirppareista! Niin ja semmonen homma, että oon huomannu, että tavara, siis sisustustavara, astiatavara ja muu tavara, menee samantien, olipa hinta melkeen mikä tahansa. Samoin omat vaatteet. Lastenvaatteet jää pyörimään, ellei oo jotain just in olevaa merkkiä tai muuten vaan retroo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. DVD:t menee kans samantien. Joo, oon sen verran old school että mulla niitä on ;D Mun vaatteet ei mee millään mut kaikki semmonen kummallinen sälä menee kyllä. Nyt myin jämälankapussejakin missä oli niitä kaikista hirveimpiä lankoja mistä en taatusti tee ikinä mitään ja en ollut ehtinyt vielä edes kasseja purkaa kun joku jo bongas ne ja osti! Nyt myin myös ison kasan mulle turhaksi jääneitä DIY- ja käsityökirjoja, kaikki män! Vielä en ole lastentavaraa kokeillut myydä paitsi mitä nyt noita huonoksi todettuja tuttipulloja. Mulle tulee oleen hirveen vaikeeta pystyä luopuun vauvanvaatteista :D

      Poista
  11. Hei, idea: Entä jos sille omalle pöydälle ei laitakaan kulttiä ISOJA KOKOJA, vaan ennemmin kyltin KOKOJA XX-YY sen mukaan, minkä kokoista vaatetta on saatavilla. Perjaatteessa sama asia, mutta oman kokonsa tunteva ihminen näkee saman tien, onko ne koot siinä pöydässä itselle sopivia. :)

    Mä olen lyhyt ja pienen näköinen, mutta sen verran paksu, että ainoat istuvat kauluspaidat ovat löytyneet Lindexin isojen tyttöjen osastola. :D Yhtään ei nykyään enää hävetä suunnata sinne penkomaan, kun sieltä sentään on toivoa saada näin vähän rintavana sopivasti istuvia paitoja.

    VastaaPoista
  12. Harmi, että se kirppis, mihin sä todennäköisesti viet vatteesi, on jossain ihan muualla kun täällä. Mä nimittäin olsin ostanut vaikka mitä! Joten seuraavaksi, kun meinaat laittaa jotain myyntiin, voin laittaa mun sähköpostiosoitteen. :D

    VastaaPoista